textařské a redakční služby

Příbramští podnikatelé do voleb. Čím mohou prospět „svému“ městu? (KOMENTÁŘ)

05.08.2014 16:50

Se zapojením některých příbramských podnikatelů do veřejného dění na různých kandidátkách vyvstává otázka, co mohou, resp. co by měli vnést do příbramské politiky a veřejného života.

V prvé řadě by měli odolat pokušení mesiášství a reálně zhodnotit, co je a co není možné. Nejen v příbramské politice jsou vidět opakované vlny popularity vyvolané určitými osobami. Lidé bývají znechuceni dosavadní zkušeností, a proto projektují všechny své nevyslyšené požadavky do nových osobností. Přicházejí logická zklamání (každému se nezavděčíte) a především zbytečné ztráty často schopných lidí. Ti sami propadnou frustraci z toho, že věci se nedějí tak rychle, jak oni a jejich příznivci očekávali. Nebo se špatně vyrovnávají s kritikou.

V Příbrami de facto funguje opoziční smlouva, kdy dlouhodobě funguje spojenectví ČSSD a ODS, které se domluvily na rozdělení moci, pozic a sfér vlivu. Pro jednotlivce nebo nové subjekty je obtížné do systému proniknout, protože jeho současným účastníkům vyhovuje a poskytuje stabilitu. Silné a existenčně zajištěné podnikatelské osobnosti mohou „svému“ městu pomoci tím, že do politiky a samosprávy vnesou otevřenost, transparentnost a férovost. Vlivem svého zajištění nemusí tito lidé bojovat tupě populisticky o to, aby byli zvoleni v příštích volbách. Mohou ukázat, že v podnikatelském i veřejném životě to jde poctivě, se vztyčenou hlavou a bez veřejného podlézání. Budou-li úspěšní, mohou se stát vzory pro další, kteří pro veřejné angažmá nepokládají za důležité populismus, klientelismus či obojí.

Součástí nové politické kultury by také nemělo být válcování opozice, jak se to děje doposud. Není smyslem se shodnout na všem, ale musí být učiněno zadost solidní veřejné diskusi. Podnikatelé mohou vnést do politiky pojem o týmové práci, i když i oni mohou lehce podlehnout volání po jasném řízení shora.

Příbramská radnice se už léta honosí ratingy hospodaření, za které platí. Praktické důsledky těchto ratingových zpráv mohou být maximálně v nižším úročení při získávání potřebných úvěrů, ovšem efekt není nijak významný. Podstatně důležitější by bylo „prodat“ tyto zprávy velkým firmám, které by v Příbrami investovaly a vytvořily nová pracovní místa. Člověk z podnikatelského prostředí by měl a mohl prokázat vyšší akčnost, zkušenosti a flexibilitu. Je třeba vytvořit systém městských pobídek, lépe spolupracovat s krajem, příslušnými státními agenturami a soustavně propagovat městské průmyslové kapacity. Pro Příbram je toto z dlouhodobého pohledu důležitější než obligátní opravy chodníků.

Průmysl ovšem není vším, a tak mohou živnostníci či menší podnikatelé přinést cit pro to, jaké služby a kde je možné rozvíjet a zdokonalovat. Nekompromisní výprodej městského majetku poté, co byl v minulém období zanedbán nebo nedostatečně využíván jeho potenciál, vede i k domněnce, že by podnikatelé v zastupitelstvu nebo radě mohli město naučit počítat a s majetkem nakládat nikoliv jako okamžitým aktivem pro látání děr v rozpočtu.

Případní podnikatelé, kteří se dostanou do zastupitelstva, by se měli více zajímat o sociální politiku města. Nejde o samotnou exekutivu, kterou město vykonává v přenesené působnosti, ale dlouhodobé návrhy toho, co je třeba řešit. Jak už bylo řečeno, základ spočívá v posílení ekonomické síly obyvatel města a okolí. Jedním z problémů Příbrami je například to, že zde žije mnoho stovek lidí, kteří nejsou dlouhodobě schopni platit tržní nájem. Tento neřešený problém může vyvřít při dalším možném ekonomickém výkyvu. Pro lidi je tato situace frustrující, vede k letargii, neaktivitě, nezájmu o společenské dění, uzavřenosti a potenciálně k sociálně-patologickým jevům.

 

Tip: Přidejte si nás mezi oblíbené stránky na Facebooku - facebook.com/pribramag

sdb

Vyhledávání

Kontakt

Stanislav Břeň - Příbram ag. Příbram + 420 606 293 764

Newsletter Příbram ag.

Přihlaste se k odběru novinek:

Zpravodajství

Nebyly nalezeny žádné záznamy.