textařské a redakční služby
Nové parkoviště ve Školní. Co se (ne)povedlo (FOTOGALERIE, NÁZOR)
Od začátku září funguje ve Školní ulici v Příbrami nové parkoviště v blízkosti zdejší základní a mateřské školy. Po několikatýdenní zkušenosti můžeme již hodnotit, jak celý prostor funguje. Celkově lze říci, že parkování ve Školní bylo potřeba a že se úprava vydařila. Na druhou stranu se v místě opticky a zřejmě i fakticky zvýšil pohyb automobilů, což před školním zařízením není zrovna žádoucí.
Na několika fotografiích dokládáme problematické pasáže. Už v minulosti jsme upozorňovali na skutečnost, že zdejší zpomalovací prahy dopravu příliš nezpomalují. Retardéry se dají bez větší úhony přejet i sedmdesátkou a někteří řidiči tak rádi činí. A to navzdory tomu, že jsou zde umístěné dopravní značky omezují rychlost na 40, resp. 30 kilometrů v hodině.
Za vítané lze považovat omezení doby parkování v bezprostřední blízkosti školy. Důležité je také vyčlenění míst pro nástup a výstup osob s handicapem. Klíčové pro bezpečnost je také osvětlení zdejších přechodů pro chodce. Prospělo i přesunutí autobusových zastávek a povedlo se připojení okolních vjezdů.
Z hlediska konstrukce chodníků se nejeví jako nejpovedenější umístění úzkého travnatého záhonku mezi úzkým chodníkem pro výstup z vozu a širokým chodníkem. Na několika místech jsou přechodové pásy se štěrkováním. Jasně se ale ukazuje, že lidé na trávu příliš nedbají, v některých případech to ani nelze, a tak trávník asi neobstojí. Na podzim a v zimě se bude vystupovat do bláta.
Za na první pohled absurdní se jeví instalace drátěného plotu, který původně odděloval vozovku od chodníku coby reakce na nehodu s tragickými následky, k níž zde došlo před několika lety. Nyní se plot objevil mezi chodníkem a travnatou plochou směřující ke škole, za kterou je navíc budova jídelny. Tudy děti prakticky nechodí. Na nejexponovanějším místě před schodištěm směřujícím do školy naopak není žádná zábrana. Z estetického hlediska je možná nevhodné umístit dvoumetrový drátěný plot, ale mohly by zde být nižší a designově pojaté prvky zabraňující vběhnutí dětí do vozovky.
Když už se opravoval chodník na jedné straně silnice, mohl se vyrovnat propad, který je v těsné blízkosti. Jde o přibližně patnáct metrů nekvalitního chodníku, který navazuje na relativně dobrý povrch u autobusové zastávky u kruhového objezdu. Dojem mohl být určitě lepší, ale opravu dodatečně může provést město ve své režii.
Na stavbě zůstalo několik nedotažených drobností, v rámci rekonstrukce se mohly opravit i viditelná drobná poškození. Zároveň po dělnících zůstalo dost neupravených míst s hromádkami hlíny, starého betonu či neupraveného povrchu.
sdb
Newsletter Příbram ag.
Přihlaste se k odběru novinek: