Největší zkušenost z podnikání? Vycházet s lidmi různých povah (ROZHOVOR)

04.04.2014 18:46

Společně se svým manželem začali před šestnácti lety podnikat v oboru cestovního ruchu. Při zakládání cestovní agentury, později kanceláře, Lucie, určitě netušili, co z toho vznikne. Nyní jsou jednou z nejvýznamnějším kanceláří v příbramském regionu vůbec a od svých zákazníků slyší především slova chvály. Hovořili jsme s Janou Novotnou.



Proč a kdy jste se rozhodli začít podnikat, případně co vás inspirovalo?
S podnikáním jsme začali v roce 1998. Dozvěděli jsme se, že je v Příbrami stále narůstající poptávka po cestách do zahraničí, začali jsme tedy s autobusovými zájezdy. A po nějakém čase nám bylo doporučeno, abychom se nezaměřovali pouze na tyto zájezdy, a tak se do naší nabídky dostaly i zájezdy letecké. Díky tomu letos slavíme již šestnáctou sezonu.

Co vám podnikání dalo a co naopak vzalo?
Poznali jsme a stále poznáváme nové lidi. Někteří stálí klienti se za tu dobu stali našimi přáteli. Je hezké sledovat, jak vyrůstají jejich děti, kteří si již chodí pro své zájezdy se svými partnery. Získali jsme také přátele ve stejném oboru napříč celou republikou.
Samozřejmě, podnikání má i své zápory. Hlavní sezonu máme v létě, v době letních prázdnin, takže jsme si například nemohli dovolit být ani týden s dětmi doma. Je to především časově velmi náročné, nechceme – a ani nemůžeme – nic ošidit. Ale to platí pro každé podnikání, takže to, prosím, neberte jako stížnost.

Dokážete říct jednu věc, respektive zkušenost, jakou jste díky podnikání získali?
K udržení rodinné firmy je potřeba vážit si zákazníků, mít k nim dobrý přístup. Největší zkušeností pro nás proto je, že jsme se naučili vycházet s lidmi různých povah, i když je to někdy docela těžké a vyčerpávající.

Jak vnímáte konkurenci a jak získáváte zákazníky?
V Příbrami funguje hodně cestovních kanceláří, takže konkurence je určitě veliká. Proto se snažíme nabízet co nejlepší služby. Například zajišťujeme svozy na letiště či k autobusům a zpět. Než začne sezona, jezdíme po hotelích, abychom věděli, co nabízíme, a dokázali to zákazníkům co nejlépe přiblížit. V naší provozovně máme také konferenční místnost, kde organizujeme pro lidi promítání s informacemi o různých zemích, vánoční posezení pro stálé zákazníky a další akce. Také jsme nejlepšími prodejci mnoha cestovních kanceláří na Příbramsku, například CK Firo tour, CK Ancora a další. Největším oceněním pro nás ovšem je získané partnerství CK Exim tours.
Říct, že se nesnažíme být co nejlepší, určitě nemohu. Myslím si, že pokud by chtěl někdo nyní začít podnikat v tomto oboru, bude to mít velmi těžké.
Velké množství klientů k nám chodí na doporučení od jiných spokojených zákazníků. Vytvořit tu „základnu“ nám ale samozřejmě trvalo dlouho. Noví klienti jsou zase známkou dobře odvedené práce, což nás žene dopředu.

Jak se podniká v současné nelehké ekonomické situaci?
Jak jsem už říkala, velmi si vážíme každého nového zákazníka, stejně jako těch stálých, věrných. Nabídka zájezdů je velmi široká, v dnešní době především rodiny s dětmi obracejí každou korunu, pro všechny klienty tak vybíráme dovolenou přímo na míru podle jejich požadavků. Proto do naší práce dáváme, co nejvíce můžeme – především spoustu času. A vyplácí se to!

Lucie Novotná



Diskusní téma: Největší zkušenost z podnikání? Vycházet s lidmi různých povah (ROZHOVOR)

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek