Commedia dell´arte: Technicky i fyzicky náročná divadelní disciplína (FOTOGALERIE)

02.02.2014 11:58

Do tajů a zákoutí zapomenutého a obnoveného umění commedie dell´arte nás na Gymnáziu pod Svatou Horou během dvou víkendových seminářů uvedla režisérka pohybového divadla a nového cirkusu Veronika Riedlbauchová. Ta tento divadelní princip studovala ve Španělsku. Ochutnávku z výše zmíněného komplexního systému s pevně danými pravidly jsme si užívali, a to i přesto, že technicky i fyzicky bylo jejich dodržování velmi náročné.

Commedie dell´arte pochází z Itálie, její počátky můžeme najít již v 16. století tam, kde bychom to nejspíše nečekali, u mastičkářů a šarlatánů, kteří chtěli za pomoci herců prodat pobaveným a důvěřivým měšťanům všelijaká „zázračná“ mazadla vlastní výroby. Dalším místem, kde se commedie dell´arte rodí, je karneval. Právě zde se začínají objevovat typické masky starce Pantalona a jeho sluhy Zaniho, či Pulcineli. Během několika desítek let tak vzniká commedie dell´arte hraná profesionálními herci a zvětšuje se také počet masek (ve významu charakterů, či chcete-li, postav). Ty můžeme rozdělit do několika kategorií. Prvním z nich jsou starci; kupec Pantalone, či „chytrý“ právník Dottore. V kategorii sluhů najdeme věčně hladového Zaniho, Harlekýna, Brighellu, Capitana a Colombínu. Poslední kategorií jsou milenci, nejčastěji Orazio a Isabela. Ale to je jen malá ukázka z více než dvou set různých variant masek.

Na semináři začínáme s postavou starce Pantalona, těžiště je uprostřed, zadek podsazen, krk s hlavou extrémně vystrčen vpřed, ruce u těla, občas zabubnují prsty o sebe v náznaku radosti. Udržet postavu v základní pozici je obtížné a atypické držení těla unaví během několika minut. Učíme se základní chůzi postavy, otáčení, chůzi s úmyslem tzv. premediatation, nebo leknutí. Po učebně se prochází desítka pantalonů, kteří se zdraví, lekají, otáčejí a k pohybu se snaží připojit i slovo. Pokračujeme s Dottorem, Harlekýnem, Capitanem, Colombinou, Brighellou, Zanim a milenci.

Když jsme si jistější v postavách, začínají se různě potkávat, tentokráte i s maskou na obličeji. Vznikají drobné improvizace, někdy více, jindy méně povedené. Od této aktivity je jen krůček k práci s bodovým scénářem, v několika málo bodech připraveném schématu průběhu představení, to bude složeno ze tří částí.

Pro představu uvádím náčrt scénáře, který si pro nás připravila naše lektorka. Nápad otce Pantalona provdat svou dceru Flaminii starému, ale bohatému Dottorovi se u dívky neshledá s nadšenou reakcí, jak tatínek čeká. Flaminia totiž miluje Oracia. Naštěstí jejich sluhové Harlekýn a Colombína už vymyslí, čím mladé milence zachrání, napíší dopis pro Dottora, ve kterém bude stát, že Flaminia má nakažlivou smrtelnou nemoc. Otec Pantalone potom dostane dopis, ze kterého se dozví o nastalé chudobě Dottora. Za zmatku, který z toho vznikne, oba milenci i se sluhy utečou. V příběhu nechybí ani strašpytel Capitano, který chce získat Colombínu, ani Zanni, který okrade Brighellu, ten si díky Pulcinelle myslí, že za krádeží stojí Dottore, nebo Pantalone, jenž se zamiluje do Pullcineli, toho času převlečeného za ženu.

Díky scénáři jsme vytvořili krátké představení, a to následně zahráli na závěr semináře. Práce na něm nás natolik zaujala, že v ní budeme nadále pokračovat. V plánu je nazkoušet se studenty regulérní představení commedie dell´arte.

Na závěr je třeba říci, že semináře commedie dell´arte z projektu Psychosomatické semináře 2013/2014 byly realizovány díky finanční podpoře nadace Telefónica O2 Think Big.


Tip: Snímky najdete na našem FB profilu: facebook.com/pribramag

Tomáš Bílek, Gymnázium pod Svatou Horou

comments powered by Disqus