textařské a redakční služby

A co cyklostezku Tochovice – přehrada Orlík? Tak těžké by to nebylo (NÁZOR)

04.10.2014 09:32

Mám rád toulky na kole a zároveň Povltaví. Jednoho dne jsem si řekl, že si projdu část bývalé vlečky na Orlickou přehradu. Našel jsem si nějaké podrobnosti o ní a prošel jsem její část. Bohužel některé úseky jsou již tak zarostlé, že jsou neprůchozí.

Napadlo mne, že by nebylo od věci na trase vlečky vybudovat cyklostezku. Myslím si, že by to pro cyklisty byla ideální spojnice mezi tochovickým nádražím a Orlickou přehradou. Kvůli železničnímu provozu je vlečka bez výrazného stoupání i klesání. V některých částech je z těchto důvodů vyražena několik metrů pod původním povrchem a na trase je zbudováno několik mostů.

Myslím si, že zbudování cyklostezky by z těchto důvodů nemuselo být nákladným projektem. Na mnoho úseků vlečky by se nemuselo v dnešní podobě v podstatě sáhnout a cyklostezka by tu mohla bez problému vzniknout. Naopak některé úseky jsou již nenávratně ztraceny a jejich zprovoznění by bylo, myslím, zbytečně nákladné. Nutno podotknout, že těchto úseků není mnoho a daly by se snadno objet po přilehlých komunikacích.

V současné době se na Orlickou přehradu dá dostat na kole z Příbrami v podstatě pouze po silnici a s velkým stoupáním i klesáním. Trasa tudíž není vhodná například pro rodinný výlet s dětmi. Myslím si, že je to velká škoda, jelikož Orlická přehrada je krásným místem pro odpočinek, poznávání a rodinný výlet.

Zejména by se pak Orlík zpřístupnil na kole i lidem z širšího okolí kvůli vlakovému spojení na tochovické nádraží. Jezdí sem spoje z Českých Budějovic, Písku, Příbrami, Berouna i Prahy. Na cyklostezku by následně navazovala lodní doprava na Orlické přehradě, která převáží i cyklisty a rozšířila by možnosti výletu o další zajímavá místa. Turisté by mohli díky cyklostrase navštívit například: tochovický zámek, elektrárnu přehrady Orlík, zámek Orlík nebo hrad Zvíkov. Nečekám ekonomickou spásu celého regionu díky jedné cyklostezce, ale myslím si, že by to bylo v sezoně zajímavé oživení všech obcí, kterých by se cyklotrasa týkala, a hlavně opravdu zajímavý nápad na celodenní výlet.

Financování, zhotovení a prospěšnost
Zhotovení cyklotrasy by mělo proběhnout ve třech fázích. V první fázi by se zprovoznily úseky, které jsou v současnosti nejlépe prostupné a jejichž zprůjezdnění by vyžadovalo nejméně práce a financí. V úsecích, které by byly neprostupné, by se našla objízdná trasa po přilehlé komunikaci. V této podobě by již cyklotrasa mohla fungovat a lidé by se po ní dostali z Tochovic až na hráz Orlíku.

Ve druhé fázi by se zpřístupnily i hůře průjezdné úseky, které by nahradily objízdné trasy. V takové podobě by cyklotrasa měla délku asi 20 kilometrů, z toho asi 12 kilometrů by bylo vedeno po bývalé vlečce (údaje jsou hodně přibližné, délka celé vlečky je 16 kilometrů, počítám tedy, že čtyři kilometry jsou nenávratně ztraceny).

Cyklostezku na místech původní vlečky si představuji jako naprosto jednoduchou dva až tři metry širokou nezpevněnou cestu, její zbudování by tedy nebylo nijak nákladné. Na trase by byly vystavěny informační tabule s mapami, zajímavostmi a například vyznačenými místními firmami, které by mohly projekt sponzorovat.

Ve třetí fázi by byla cyklotrasa doplněna o odpočinková místa, kilometrovníky a například lepší šotolinový povrch. Projekt by se financoval za pomoci obcí a například sponzorských darů, nebo například z grantu ministerstva pro místní rozvoj. Domnívám se, že projekt by mohla podpořit i nadace Think big společnosti O2 Czech Republic. Zhotovení cyklostezky by mohlo probíhat svépomocí místních, například by se do projektu mohla zapojit místní mládež brigádnickou činností. V první fázi by se jednalo jen o drobné úpravy terénu, odstranění náletových dřevin a uježdění stezky například smykem za traktor. Samozřejmě také osazení značením.

Zní to neuvěřitelně, ale znám pár lidí z Příbrami, kteří ještě nikdy v životě nebyli na Orlíku. Například z toho důvodu, že nemají auto. Kolo má snad v dnešní době každý a myslím si, že zamýšlená cyklotrasa by v letním období přitáhla mnoho turistů. Nejen z okolí.

Obsah příspěvku nemusí vyjadřovat stanovisko redakce. Redakční titulek. Autor píše pod pseudonymem, totožnost pisatele je redakci známa.
Viki

Vyhledávání

Kontakt

Stanislav Břeň - Příbram ag. Příbram + 420 606 293 764

Newsletter Příbram ag.

Přihlaste se k odběru novinek:

Zpravodajství

Nebyly nalezeny žádné záznamy.