
textařské a redakční služby
O čem se nemluvilo: Jak to bylo s náměstím TGM v Příbrami (I)
Architekt Vít Kučera je spojován s rekonstrukcí náměstí T. G. Masaryka v Příbrami. Ta pro jedny představuje úspěšnou investici, pro jiné stav, kdy se změnilo k lepšímu aspoň něco, a pro další naprosto promarněnou šanci na získání kvalitního veřejného prostoru pro příští desítky let. Architekt Kučera v seriálu pro server pribramag.cz odhaluje zásadní momenty, o nichž příbramská veřejnost dosud nevěděla. Redakce serveru pribramag.cz je přetiskuje s vědomím, že Vít Kučera působí jako zastupitel za TOP 09 a že se nacházíme v období před komunálními volbami. Text dělíme do čtyř kapitol.
Na popud svých přátel a kolegů a po souhlasu konzultantů jsem se rozhodl uvést na pravou míru několik záležitostí spojených s rekonstrukcí náměstí T. G. Masaryka. Tato akce se stala terčem kritiky leckdy oprávněné, jindy přehnané. Byla poznamenána mnoha okolnostmi, jež nebyly nikdy uveřejněny, a proto mohou být závěry a hodnocení poněkud ukvapené.
Na začátku v roce 2009
Na jaře roku 2009 jsem byl vyzván firmou Valbek, abych jim pomohl s určením koncepce úprav náměstí a určení prvků městského mobiliáře.
Předchozí studii rekonstrukce náměstí zpracovávala skupina mladých architektů, kteří nedlouho předtím odešli z ateliéru Josefa Pleskota a založili vlastní ateliér Fact. Vyžádal jsem si souhlas s převzetím některých podnětných nápadů pro nový projekt. Šlo především o trasování komunikace kolem kostela.
Smlouva byla podepsána v květnu 2009. V červnu 2009 jsem na veřejném projednání představoval tzv. problémový výkres s těmito výsledky, které jsem seřadil podle jejich významu:
1. Náměstí je otevřené od jihu z ulice Milínské a od severu z ulice Plzeňské, je třeba ho nějak opticky uzavřít.
2. Přes náměstí je vedena silnice 1. třídy I/66 (začíná v Milíně a končí u Dolejší Obory). Pravděpodobně nejkratší „jednička“ v republice, jejíž dopravní význam je diskutabilní. Vlivem dopravní zátěže se náměstí stává nevhodné pro bydlení. Podporuje se tím úplné umrtvení centra po uzavírací době obchodů, úřadů a institucí. Uprostřed náměstí vznikla bariéra, která prostor rozděluje na „před a za“ silnicí.
3. Přes náměstí vedou dva významné silniční tahy, které prostor zmenšují a deformují jeho život.
4. Tyto komunikace jsou od náměstí odtrženy a jako skutečné ulice jsou lemovány záhonky, zábradlím a chodníky. I místopisné označení ukončuje ulici Milínskou na styku s Plzeňskou před Bílou růží.
5. Komunikace jsou do podoby ulic podpořeny záhonky, zábradlími, chodníčky, které průběh ulic jenom zvyšují.
6. Ulice Hailova, neboli její pokračování v prostoru náměstí je trasována v těsné blízkosti kostela, ničí jeho předprostor a kostel je pocitově nikoli uprostřed náměstí, ale u silnice.
7. Mezi kostelem, ale i v jiných částech náměstí se vyskytují jehličnany na travnatých plochách, které vznikaly živelnou výsadbou, jsou neudržované, jejich výsadba je nekomponovaná a druhová skladba nahodilá. Konkrétně mezi kostelem a bývalou budovou Rudných dolů se nachází lesík. Na jeho okraji v místě historického pohřebiště fungují dětská skákadla.
8. Parkování probíhá po celém náměstí, není vyznačeno a vozy stojí často i na chodnících a v zeleni.
9. Předzahrádky, terasy, venkovní posezení na náměstí neexistují a jeho nejvýhodnější poloha (severní fronta celý den osvětlená z jihu) slouží pro parkoviště a zastávku MHD.
10. Na náměstí chybí veřejné toalety, je zde zastaralý mobiliář (lavičky, různé druhy lamp, patníků atd.).
Tehdejší rozbor náměstí v takzvaném problémovém výkresu
Nedefinovaný prostor náměstí
Urbanistické souvislosti – náhorní sférická plocha
- Původní nástup z Plzeňské ulice s efektem překvapení
- Neuzavřený prostor – proluky (Plzeňská, Milínská, Pražská)
- Poměr veřejných, dopravních a zelených ploch (celková plocha náměstí 18.000 m2, plocha náměstí 3000 m2, plocha silnic 6000 m2, zeleň/ulice 6000 m2)
Průtah silnice 1/66 – náměstí je prostor u křižovatky
Dopravní zatížení
- preference automobilů před pěšími v celém prostoru
- cílová doprava – nízké zatížení, nutnost podpořit
- tranzitní doprava – zkratka z Březohorského sídliště na Evropskou
- vnitroměstská
- autobusová – zavést zastávky do centra pro oživení provozu pěších
- automobilová – zamezit průjezdu zkratkou přes náměstí
- doprava v klidu – v současnosti jediná, tudíž nutná možnost parkování v centru je v prostoru náměstí
Fixace ulic vedoucí přes náměstí
- chodníky, záhonky, zábradlí
Zeleň
- přemíra zelených ploch – náměstí není park
- nevhodná druhová skladba – konifery, ovocné stromy
Povrchy
- nesourodá struktura povrchů
- nevhodný živičný povrch, betonová dlažba
Mobiliář
- aplikace pseudohistorického systému litinových sloupků s uniformním zeleným nátěrem
- nevhodné a nevzhledné lampy
- absence laviček
- kašny a fontány ve špatném technickém stavu
- chybí osvětlení kostela
Vybavení provozu náměstí
- tržnice
- toalety
- rozvodné skříně
- chybí lokální napojovací body kanalizace
Obsah příspěvku nemusí vyjadřovat stanovisko redakce.
Vít Kučera
pokračování příště
Newsletter Příbram ag.
Přihlaste se k odběru novinek: